مقدمه:
از آنجا که هدف اصلی از تدوین قوانین، ایجاد نظم، اطمینان و پیشبینیپذیری در جامعه بیان شده لذا می توان گفت قوانین به عنوان یک چارچوب قانونی، رفتار افراد و سازمانها را تنظیم میکنند، به حل اختلافات کمک میکنند و عدالت را تضمین میکنند؛ دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز به عنوان یک محیط اجتماعی پویا از این قاعده مستثنی نیستند و ایجاد نظم، تامین حقوق عمومی دانشگاهیان و مقابله با بی نظمی و هنجارشکنی را می توان از اهداف عمده قانونگذاران در این حیطه برشمرد؛ به گونه ای که با صرف هزینه حداقلی مادی و معنوی، موجب ارتقای کارایی و اثربخشی فرآیند رسیدگی شود.
معاونت دانشجویی دانشگاه بدلیل ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با مسائل مختلف دانشجویی بعنوان یکی از حساس ترین حوزه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شمار می رود که یکی از وظایف خطیر آن، انجام امور محوله در چارچوب آئین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه انضباطی است؛ در واقع حوزه انضباطی به لحاظ نوع وظایف تعیین شده و تاثیر بر ابعاد مختلف زندگی دانشجو، نگاه و شرایط ویژه ای را می طلبد و علی رغم اینکه مانند یک نهاد حقوقی است اما دلایل مختلفی خصوصاً جوان بودن دانشجویان و نقش تعیین کننده احکام صادره در موقعیت اجتماعی، خانوادگی و شغلی آنان را در صدور احکام تنبیهی در نظر می گیرد. بنابراین معاونت دانشجویی، نگرش یکسویه، آن هم بصورت تنبیهی را قاعده ای مطلوب ندانسته و معتقد به ریشه یابی علل و عوامل مؤثر بر وقوع تخلف های دانشجویی و ارائه راهکارهای عملی و مناسب با هدف ایجاد زمینه مساعد برای توسعه فرهنگی می باشد.
کمیته انضباطی دانشجویان به عنوان یکی از زیرواحدهای معاونت دانشجویی، به عنوان یکی از مراجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان موظف است با تاکید بر موازین شرعی، اخلاقی، قانونی و حقوقی به تخلفات تصریح شده در آیین نامه انضباطی دانشجویان رسیدگی نماید و بدون شک یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در جلوگیری از تکرار تخلفات و در نهایت فراهم نمودن زمینه برای اصلاح رفتار فرد خاطی و ایجاد یک محیط امن در دانشگاه، می تواند نوع رفتار مسئولین مربوطه در این زمینه باشد و چه بسا رفتار توأم با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو در این خصوص بسیار کارساز خواهد بود.